Governance
ICA is a international non-governmental organization based in France, which operates under the French legal system, and the status of an association under the law of 1901. ICA governance relies on the principles of transparency, democracy and accountability. ICA is an organization for archive professionals and institutions and it has no political affiliation.
ICA governance is ruled by a constitution which was most recently revised in November 2007 in Quebec by the General Assembly of the organization. The constitution describes the role, mission and responsibilities of the various bodies composing the organization.
ICA governance is in the hands of three main bodies: the Annual General Meeting (AGM) is the highest decision-making body in the ICA and decides on long-term strategic directions as well as the management of the organization. In between AGMs, responsibility for ICA's performance lies with the Executive Board and the Management Commission, which implement the AGM decisions and, if necessary, propose adjustments to the strategic directions.
ICA leaders and officers are elected by voting members. The Secretariat takes the lead in coordinating day to day operations.
Reference Documents
La administración del ICA
El Consejo Internacional de Archivos (ICA) es una organización internacional no gubernamental cuya sede se encuentra en Francia y que funciona, con las bases del sistema jurídico francés, bajo el estatuto de la ley de 1901 acerca de las asociaciones.
La administración del ICA se basa en los principios de transparencia, de democracia y de responsabilidad. El Consejo Internacional de Archivos es una organización para los profesionales y para las instituciones de archivos, y no tiene ningún tipo de afiliación política.
La administración del ICA se rige por los estatutos que fueron revisados en noviembre de 2007 por la Asamblea general anual de la organización llevada a cabo en Quebec. Los estatutos describen el papel, la misión y las responsabilidades de los diferentes organismos que componen la organización.
La administración del ICA se encuentra entre las manos de tres principales organismos: la Asamblea General Anual (AGM) que es el organismo supremo encargado de la toma de decisiones del ICA y decide las orientaciones estratégicas así como la administración de la organización en el largo plazo. La responsabilidad del funcionamiento eficaz del ICA se encuentra en la competencia del Consejo Ejecutivo y de la Comisión Ejecutiva que ejecuta las decisiones de la AGM, y en caso de ser necesario propone cambios para las orientaciones estratégicas.
Los directivos del ICA y los titulares de cargos son elegidos por los miembros votantes. La Secretaría es responsable de la coordinación de las operaciones diarias.
